Hero background
Home » Organisatie

Onze organisatie

Verdeeld over acht afdelingen werken de mensen in onze organisatie gefocust aan de veiligheid, effectiviteit en beschikbaarheid van onze geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Van experts in het verkrijgen van marktautorisatie tot deskundigen in het organiseren van transport en opslag van medicijnen.

Wat we doen

Onze mensen zetten zich iedere dag in om hoogwaardige generieke geneesmiddelen beschikbaar te maken voor patiënten in heel Nederland. Die produceren we niet zelf, daarvoor werken we samen met betrouwbare internationale partners. Generieke geneesmiddelen zijn net zo veilig en effectief als merkgeneesmiddelen, maar goedkoper. Zo dragen we bij aan een toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg. 

Met onze kennis van de wet- en regelgeving rondom medicijnen zorgen wij dat deze producten toegang krijgen tot de Nederlandse markt. Ook zien we erop toe dat het transport en de opslag aan alle voorschriften voldoen. Zodat patiënten erop kunnen vertrouwen dat de veiligheid en effectiviteit van onze producten zijn gewaarborgd.

Afbeelding

Wie we zijn

Het team van Focus Care bestaat uit toegewijde, deskundige professionals met een passie voor de gezondheidszorg. We hebben een diverse mix van achtergronden. Veel van ons hebben een medische opleiding gevolgd, maar lang niet allemaal.

Met ruim veertig medewerkers zijn we een relatief kleine organisatie, wat zorgt voor korte lijnen en een platte hiërarchie. En heel belangrijk: de flexibiliteit om snel in te springen op kansen.

Afbeelding

Maurits Haasnoot

Managing Director & eigenaar

De grootvader van Maurits richtte een bedrijf in transport en handel op dat zijn ouders dertig jaar lang bestierden voordat het in 2000 werd verkocht. Daarmee was de zaak overnemen niet langer een optie voor Maurits, maar het ondernemerschap bleef lonken. Meteen na zijn studie Small Business en Retail Management kon hij aan de slag bij Focus Care, het bedrijf van zijn oom John van der Sluijs. Dat zat midden in een groeifase en kon wel wat ondersteuning gebruiken.

Maurits begon in 2009 als productmanager en pakte alles op wat zijn kant uit kwam: logistiek, finance, HR, IT en procesverbeteringen. In 2015 werd hij aandeelhouder en in 2020 nam hij de rol van managing director over van John, die zich meer op nieuwe producten wilde toeleggen. Sinds begin 2022 is Maurits volledig eigenaar en zet hij in op verdere groei van de organisatie. Onder andere door meer in eigen beheer uit te voeren en door uit te breiden naar andere producten en eventueel landen. Maar Nederland zal altijd de focusmarkt blijven.

Teamlid

Freek Hesp

Director Finance & Facility
Teamlid

Erik de Kort

Director Business Development & Pharmaceutical Affairs

Nadat Erik in 2005 afstudeerde als apotheker, woonde en werkte hij vier jaar in Zweden. Hier hield hij zich bezig met de registratie van medicijnen, waarvoor overal in de EU dezelfde regels gelden. In 2010 keerde hij terug naar Nederland en ging hij bij Focus Care aan de slag als Regulatory Affairs Manager. De organisatie was nog klein en Erik was zowel verantwoordelijk voor registratie als pharmacovigilantie: het bewaken van de veiligheid van onze geneesmiddelen.

Naarmate het bedrijf groeide, groeide ook zijn takenpakket en werd Erik verantwoordelijk voor Pharmaceutical Affairs. Naast de afdelingen Regulatory Affairs en Pharmacovigilantie valt hieronder de afdeling Quality Assurance. Later volgden de afdelingen Business Development en Purchase and Supply. Daarmee is Erik eindverantwoordelijk voor het volledige proces dat begint bij het onderzoeken van de behoeften van Nederlandse patiënten en loopt tot het opvangen van signalen over de veiligheid van onze producten.

Teamlid

Carola Fockens

Commercial Director Generics

Na haar studie HBO bedrijfskunde werkte Carola onder andere als controller bij een grote supermarkt. Via een detacheringsbureau reageerde ze op een vacature bij Focus Care, maar moest het gesprek afzeggen omdat ze net was bevallen. Na een paar weken werd ze gebeld: wilde ze niet alsnog langskomen voor dat gesprek? Tijdens die kennismaking had ze meteen een goede klik met oprichter John van der Sluijs en huidige eigenaar Maurits Haasnoot.

Toen Carola begon in 2013 lag haar focus puur op finance: van administrateur tot controle. Al snel werd ze finance manager en ontwikkelde ze zich steeds meer tot de rechterhand van Maurits. Dit betekende onder meer dat ze zich ging bezighouden met logistieke zaken, het organiseren van de supplychain en customerservice. Sinds 2020 is Carola als Commercial Director Generics eindverantwoordelijk voor de salesstrategie van de generieke geneesmiddelen op de Nederlandse markt.

Teamlid

Onze cultuur

We zijn secuur, oplossingsgericht en werken nauw samen met elkaar en onze partners om veilige en effectieve producten van constante hoge kwaliteit te bieden. Onze cultuur is er een van openheid, transparantie en directe communicatie. Met een flinke scheut Hollandse nuchterheid.

Verder zijn we flexibel, inventief en streven we voortdurend naar verbetering. Altijd met focus op het belang van onze patiënten en op het creëren van betaalbare en toegankelijke zorg. Daarbij is ieders bijdrage van belang. Want alleen samen kunnen we ons als klein bedrijf meten met de grote namen in de farmaceutische industrie.

Afbeelding

Kwaliteit en naleving

Strenge kwaliteitsnormen zijn belangrijk, maar niet voldoende. Als ze niet leven binnen een organisatie, worden ze niet toegepast. Binnen Focus Care hebben kwaliteit en naleving daarom topprioriteit, op alle niveaus. Zo maken we uitsluitend gebruik van zorgvuldig geauditeerde en goedgekeurde transporteurs en opslagfaciliteiten.

Regelmatige audits en inspecties door onafhankelijke instanties garanderen naleving van de regelgeving en de afspraken die we met onze partners hebben gemaakt. Bij aankomst in het magazijn vindt altijd een kwaliteitscontrole plaats. En al onze producten zijn volledig traceerbaar, in de gehele supplychain. 

Afbeelding